Az Európai Bizottság Foglalkoztatásért Szociális Ügyekért és Társadalmi Befogadásért felelős Főigazgatósága 2023 júniusában „A Szakképzés és a zöld átállás” címmel egy kiadványt jelentetett meg, amely bemutatja, hogy az erőforrás-hatékony, környezetkímélő „zöld” megoldások, hogyan valósulhatnak meg a szakképzés minden területén.
A kiadványt a 2021 októberében létrehozott és az Európai Bizottság irányítása alatt működő Szakképzés és Zöld Átállás Munkacsoport (Working Group on Vocational Education and Training and the Green Transition) szerkesztette. Az ebben összegyűjtött ösztönző gyakorlatok holisztikus és szisztematikus megközelítést alkalmaznak, annak érdekében, hogy bemutassák a szakképzés szerepét a környezeti szempontból fenntartható, körforgásos és klímasemleges gazdaságra való áttérés megvalósításában, és a következő tématerületeket fedik le:
- A zöld átálláshoz szükséges készségek felismerése, beazonosítása, előrejelzése;
- Környezetvédelemmel kapcsolatos stratégiák és finanszírozási mechanizmusok;
- Zöldebb szakképzési programok és szakképesítések létrehozása, a zöld készségek (szakmai és transzverzális) beépítése a szakképzési programokba, a felnőttek át- és továbbképzését célzó tanfolyamok zöldítése, valamint a szakképzéshez kötődő területekkel való kapcsolatok előmozdítása: a foglalkoztatás zöldebbé tétele és a zöld vállalati fejlesztés;
- Zöldebb szakképzés az ágazati és regionális szinteken, az egyes ágazatok zöldítésének támogatása és a szakképzés zöldítése a regionális fejlesztések támogatása céljából;
- Új tanítási és tanulási utak kidolgozása, elfogadása (digitális és vegyes tanulás, projektalapú oktatás, digitális termékek és szolgáltatások kifejlesztésével megvalósuló tanulás, vállalkozási ismeretek, gamifikáció, zöld oktatási erőforrások);
- Az oktatói készségek fejlesztése;
- Szakképzési tanulási helyszínek aktivizálása;
- Összpontosítás a zöld társadalmi célokra, zöld készségek fejlesztését célzó lehetőségek támogatása a hátrányos helyzetű közösségek számára és kapcsolódás a civil társadalomhoz, iskolán kívüli tevékenységek megvalósításához;
- Együttműködési hálózatok, platformok létrehozása.
A fenti tématerületeket tárgyaló minden fejezet az általános helyzet rövid bemutatásával kezdődik, majd azt vizsgálja, hogy hogyan lehet azt a zöld átálláshoz igazítani. Ez adja meg a keretet a tárgykörhöz kapcsolódó inspiráló gyakorlatok bemutatására, amelyekhez számos forrást is felhasználnak.
Az online kompendium angol nyelven a következő linken érhető el:
https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=738&langId=en&pubId=8550&furtherPubs=yes
NAK / Olasz Judit Emese